söndag 15 november 2009

Helgen som gått

Torsdag:
Mamma hämtade mig hos mormor och morfar där jag varit passad på dagen. Innan vi åkte hem så satt jag en stund på köksbordet. Upptäckte plötsligt hur rolig lampan är! När man puttar på den så att den börjar gunga så blir man lite bländad. Det skrattade jag mycket åt!
När vi kom hem sydde mamma knappar i en kofta som mormor stickat till mig. Jag fick prova den.
Den har fina får på och jag älskar den!

Mamma försökte ta av den men det ville jag inte. Som tur var fick jag behålla den på. Men knapparna fick hon inte knäppa igen.

Fredag:
Mamma var ledig och hemma hela dagen. Vi lekte på förmiddagen och plötsligt var jag så trött att jag somnade i myshörnan. Vaknade efter två timmar, öppnade dörren och hittade mamma i hallen. Hon pratade i telefon men slutade när hon såg att jag var vaken. Vi läste i fiskboken, min favoritbok! Man pekar på och räknar alla fiskar.

Sen åkte vi in till stan, mötte Camilla och gick till ett café med en lekhörna. Först fika!

Sen sprang jag mest runt och busade. Mamma och Camilla sprang efter, speciellt när jag klättrade på caféstolarna. Som om jag skulle trilla av eller nåt? Sen gick vi i en affär. Jag tyckte att en skyltdocka var väldigt intressant, en tant i affären sa att det var bra att jag dammade av grejorna. Mamma sa att jag fick otroligt skitiga kläder när jag kröp omkring där på golvet men sånt bryr väl inte jag mig om.

När vi skulle gå därifrån blev jag jättearg, men det varade inte så länge... fast jag ville vara kvar och leka på golvet :-) Det regnade och var kallt när vi kom ut så vi gick till bilen för att åka hem. Pappa och Oscar kom också till bilen. Det är en rolig grej som torkar bakrutan och låter, den skrattade jag mycket åt på hemvägen!

Lördag:
Lördag är helg på riktigt och då är vi hemma allihop. Jag tycker ju om att läsa i fiskboken så det gjorde vi många gånger. Gillar att klättra på bordet och i soffan också. Efter att jag sovit och lekt lite så åkte vi hem till Emmi. Jag sa "Emmi" flera gånger på vägen dit. När vi kom fram kände Emmi inte riktigt igen mig, tror jag. Hon var lite blyg. Fast bara i början. Hon kan också gå nu.

Jag hade hur roligt som helst, där fanns massor av saker att undersöka och att leka med. Emmi hade två barnstolar så jag fick låna den ena. Vi fick fika och Emmi och jag fick vars en stor bit och kunde mumsa i oss så mycket tårta vi ville!!! Det var jättegott! Jag busade med deras vovve Asta också. Jätterolig vovve tyckte jag.

Finaste Emmi kan minsann bre smör på sitt bröd

Söndag:
Jag badade på förmiddagen och då kom jag på en rolig grej! Att doppa ner ansiktet i vattnet och blåsa, det lät jätteroligt! Och så var det gott med badvatten. Mamma gillade inte att jag drack det. Men blåsa fick jag göra utan protester. Sen blev jag trött och sov en stund. När jag vaknade ville jag gosa ett tag. Var lite yrvaken. Men sen kom Oscar och puffade på mig och då vaknade jag ordentligt.

Mamma och jag körde iväg, det var roligt att åka bil idag. Vi kom hem till Åsa och Jörgen. Dolly och Daisy är deras hundar. Dolly hade en tratt på huvudet och det var det roligaste jag sett på länge. Oj vad jag skrattade!!! Dolly blev sur på mig och skällde och hoppade fram mot mig. Det var lite läskigt men hon var ändå det roligaste jag sett så jag skrattade lite till när hon sprang iväg. Mamma glömde kameran, typiskt! Men hon tog en bild på roliga Dolly med sin telefon i alla fall.

Vi var ute i trädgården först sen gick vi in. Därinne hittade jag massor av saker att roa mig med. Jag fixade ordning bland deras ljus. Plockade värmeljus från en glasskål och satte i några värmeljushållare. Vi fick fika också, massor av gott och godast av allt var salamin. Den åt jag massor av. Sen ville jag springa runt på golvet. Hittade ett stort köttben, det var visst vovvarnas. Det fick jag inte leka med...
I soffan låg en katt som jag ville jag klappa. Den tyckte inte så mycket om mig så den slog lite med tassen först sen flyttade den sig.

Hemma igen fick jag prova ett spel som Emmi tipsat mig om! Det var jätteroligt!!!

Här kan ni se mig spela för första gången!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken jättefin kofta som din mormor har stickat. Verkligen jättefin. Ska fråga min mormor om inte hon också kan sticka en sån fin.

/Josephine

Elliott sa...

Ja, det tycker jag att du ska göra ;-)
/Elliott