lördag 24 januari 2009

8 månader idag!!!

På morgonen lekte jag mest på ovanvåningen, där är det roligast just nu!
Full fart

Speciellt kul är det att titta i spegeln!
Den där handen på andra sidan...

...den följer med hela tiden!


Man kan ha himla kul framför spegeln och är man min mamma så hör man att jag säger "hej" till henne på slutet :-D

Jag var hemma hos mormor och morfar idag! Blev passad några timmar först. Mamma och pappa ville äta brunch och gå på stan utan mig. Konstigt! Men jag klagar inte, jag har jättekul hos mormor och morfar! Mamma och pappa kom dit de också och så fikade vi allihop!
Äter middag och skrattar åt morfar mellan tuggorna.

Dunkar nappen mot bordskanten om och om igen, det är mysigt när man är sömnig...

Idag är jag faktiskt precis åtta månader gammal! Jag kan allt man ska kunna i min ålder. Just nu kan jag tex: krypa fort, gå längs med saker, resa mig upp mot saker, sätta mig från stående (helst vill jag då hålla i ngt med ena handen), jag kan klättra upp för hela trappan, pratar "bababa", långa haranger som nästan låter som "tal" fast utan ord. Ibland lyckas jag säga "hej" på rätt ställe, jag vet vad en hel del är: "lampa", "armen", "mamma", "pappa", "mormor", "morfar", "Oscar", "sitta" (om man säger till mig att sätta mig så gör jag det). Jag tycker om när mina föräldrar busar med mig genom att kittla mig på magen (med näsan) och göra roliga ljud och när de håller mig upp och ner. När jag får på min mysiga uteoverall så vet jag att jag ska sova och slappnar av i hela kroppen så fort den kommer på. Jag somnar bäst på vagnpromenad om dagarna, hos pappa i manducan på kvällarna. Jag vaknar mellan kl 05 och 05.30 varje dag oavsett när jag lägger mig. Ibland vaknar jag ännu tidigare...

Jag äter riktig mat, både barnmat på burk och får smakbitar av mamma och pappas mat. Min favoritmat bland barnmatsburkarna är "potatis, majs & kalkon" samt "lasagne". Nästan all fruktmos är god. Favoritvälling är "Hipps majsvälling". Jag har inte hittat någon annan välling som jag tycker om. Jag äter även små smörgåsbitar. Jag älskar att få vara med och fika, vill väldigt gärna ha små smakbitar. Jag sover nästan alltid flera gånger om dagen. Vaknar kring 05, sover ca 1 timme vid 07-08, är vaken ca 2 timmar och sover sen ca 1 timme. Sådär är det ungefär hela dagen. Fast ibland hoppar jag över att sova ett pass på eftermiddagen. Beror helt på dagsformen. Jag tycker om när mamma och pappa läser "busbabyn" för mig. Tycker om när mamma sjunger "imse vimse spindel", "huvud, axlar, knä och tå", "my Bonnie lies over the ocean". Jag tycker också om när mamma spelar gitarr. Och hemma hos mormor och morfar tycker jag om att spela piano, fiskarna i deras akvarium är också roliga. Jag somnar när mormor bär mig utan att vi går ut i vagnen, jag tycker morfar är rolig när han sjunger "Per sjuspring".

Jag tycker det är roligt när det är många människor runt mig som när vi är och fikar eller går på stan. Däremot är jag inte lika glad för många människor när jag vaknat efter sista sovpasset på kvällen. Då vill jag helst vara hemma med bara mamma och pappa. När mamma eller pappa går hemifrån och jag ser det, då blir jag ledsen men det går fort över. Jag har svårt att somna om på morgonen om jag vaknar, även om jag är jättetrött.

Inga kommentarer: